2009年7月21日

Happy birthday for everybody! 誕生日を祝おうよ

先週末、自宅で「誕生日会」が開かれた。誕生日の主は、一度しか会った事のない「友人の古い友人」だった。知り合ったばかりの関係ですが、、、
Last Friday, I had my friend's friend birthday at my apt. I just got to know him recently though.

誕生日って、老いも若きにも、金持ちも貧しきものにも、人に囲まれた人も、孤独な人にも、すべての人に、平等に、一年一度やってくる、特別な日。平等にやって来るんだから、定額給付金じゃないけど、ちゃんと受け取らないと、損しちゃう。
Birthday should be celebrated! This special day comes to everybody-older and younger, rich and poor, happy and lonely, once a year equally. We should take it, otherwise, we will miss some joy.

わたしは、誕生日を誰かがなにもなく迎えてるのを知ったら、祝う事にしている。それは、私がニューヨークに2度目に渡って間もない頃の経験から来ている。
当時、学生でもなく、勤め先がある訳でもなく、誕生日なんだよーと言う機会もなく、「今年の誕生日はこのまま普通の日だろうな」と思ってたら、友人が、自宅に自分の仲間を集めて結構なパーティーを開いてくれたのだ。初対面の人達に、「おめでとう」て祝ってもらったのだが、すごい嬉しかった。
人は、誕生日を一人で過ごしちゃいけないんだ、楽しくすごさなきゃいけないんだ、てその時、思い知った。深い意味なんていらない。祝った方がいいんだって。
I keep it in my mind to celebrate if I find somebody who has no plan for their birthday. It comes from my experience in NY. I had just moved to NY and I was not student anymore and I was not employee either. Then I thought that my birthday will be just ordinal day. But one of my friend gathered her pals to have party for me. I was celebrated by unknown people, but I was happy to be said "happy birthday!" I got to know that nobody should not spend lonely birthday, everybody should have a happy birthday.

派手な事はしてあげられないかもしれない。でも、コンビニのケーキにろうそく灯して、おにぎり食べたって、しないより、やっぱり、した方がいいと思う。貧しくて何もあげられなければ、恥ずかしいようなカードあげたっていい。忙しくて何も準備できなかったら、大きな声で歌ってあげればいい。人は、クールに生きるより、あたたかく生きた方が、幸せだ。それが、誕生日って象徴されてると思う。
I cannot do many things. But better than nothing, anyway. We can celebrate with birthday cake from supermarket with candles. If you cannot afford to buy anything, you made birthday card with lots of terrific words. If you are too busy to prepare, you just sing a song loudly. I think it is happier to live warmer than cooler. Birthday is the symbol of that.

2 件のコメント:

yuko さんのコメント...

誕生日に私は会社の人に花束まで用意しておめでとうと言われたときはうれしかったです。。こういうサプライズは他の人にやってあげたくなるし、なによりハッピーな日を一瞬でも分け合うのって楽しいですよね!

にしむらかえ Kae Nishimura さんのコメント...

yukoさん、
会社の人が、サプライズでお祝い!素敵ですねえ〜。
そういう事聞くと、ハッピーの演出が上手だなあ、て思います。私も、そうありたいな。