2014年2月25日

Learning the words ことばのおべんきょう

よくしゃべる、ナノカ。Nanoka asked me "what's this?" so often and she speaks like adults.
最近は、赤ちゃん絵本から、ものがたり絵本が中心になっていきつつあったが、ふとレトロな「ことばのおべんきょう」という絵本を見つけ、買ってみた。
The age 2 is the time to expand the language. They gain the ability to use the words. Nanoka is very good speaker, too good and I happen to say, "be quiet"-that is not good. As she speaks, I think she got older-actually it is not ture.
いろいろな身近なものが、たくさん描かれていて、単語が覚えられるようになっている。ナノカに名前を聞いてみると、水道を、「水がジャーって出るヤツ」というように、「オノマトペ+説明」なヤツという表現で片付ける事、多数。わりと単語が適当なことがわかった。She can make conversation very well. But when we read the words book,  I found that she has less vocabulary than I thought. She explained the water tab "what water comes out from" instead of the name.
迷路ができないことも、わかった。めちゃくちゃしゃべるので、なんとなく、なんでも、やれるように思ってた。She cannot do maze. She jumped one road to another. I just expected her doing well since she spoke like elder kids.
いい間違いも多い。松ぼっくりをブロッコリー、うずまきをエリマキだ(ある意味、この関係性の薄い、2つを間違えられるって、子供って、すごいなあ、、、)直すと、気分によっては、へそを曲げる。なかなか、手強い。She mistook the words a lot. too. She dislikes to be fixed. It is getting difficult to deal with.
個人差はあるが、2歳は、言葉の爆発期と言われる。単語がチョロチョロ出始めて、2語文につながったかな、、、と思ったが同時に、突然、ものすごい、勢いでボキャブラリーを増やし、文章を話し出すようになる。
ナノカも、とにかく、しゃべるしゃべる。あまりにしゃべるので、たまらず、「うるさい」と言ってしまう事も、しばしば(これは、いけないです、、、)保育園であった事も、なんでも報告してくれるし、意思疎通もスムーズなので、同等に 会話してるうちに、「大きくなった」錯覚に陥って、あれも、これも、一緒にできそうな気がしてくる。
しかし、やっぱり、やった事のない事は、できないのだ。迷路もパズルも、数を数えるのも、折り紙も、形のとおりハサミで切り抜くのも、当然、段階を踏んで、教えてやらないと、できない。単に、言葉だけは、普段の生活で、勝手に吸収するので、教え込まないでも、ひたすら、発達していってしまうだけなのだろう。
最近は、わたしが、普通に話してる言葉だけでは、物足りなくなって来たのか、言葉がいっぱい書かれた絵本を、好んで、持ってくるようになった。「しりたい」という気持ちが、強く感じられる。こどもの知識欲は、「世界を知って、大きくなろう」という、自然な発達の1つなのだろう。「かがくのとも」のような絵本も、少しずつ、読んでみることにした。「かさぶたくん」「ほね」「どうぶつのおいしゃさん」「うずまき」「あいず」等、反応も上々。
小さな街で、家と園を行ったり来たりするだけの生活をくり返す中でも、絵本を通して、世界中の事や、宇宙の神秘、生命や倫理、さまざまな事の存在を知る事ができる。多分、1個1個の知識なんて、覚えた側から、忘れていってしまうのだろうが、その感動のいくつかは、忘れないで、「好き」とか、次への興味へつながっていくのだろう。子供といると、未知の世界へのロマンを感じて、希望に満ちた気持ちになる。多分、私には、もう「宇宙」とか、「生命の神秘」は、知識や情報以上のものには、なり得ないのだろうが、こどもにとっては、毎日が、真理の追究にも匹敵する、発見なのだろう。
The age 2 is the year of language development. Starting with few words vocabulary, they get to speak 2 words sentence, then suddenly explode the language.
Nanoka speak so well, actually too much and I end up saying, be quiet-I felt terrible about this. She made me understand everything what she wants to tell by words. So I am getting to think that she became elder girl.
Actually she was still 2 and half. She cannot do what she had never done. Puzzle, counting, origami, using scissors,,,step by step, she has to learn. Only the words, she learn from hearing without being taught.
Probably it is the time to eager to "know". She prefers the books that teach her something. It might be boring just hearing every day things from me. I am happy to read the science kinds of books. It is still difficult for her, but she likes some of them. It is natural desire "to know the world and grow." I do not think she would remember what she learn now, but it is more about romanticism.
In a small town, we are spending every day between home and school, but through the books, she will get to know the world, even the outer space or wonder of the life. For me, the adults, it is just knowledge, but for the kids, everyday is the discovery of the truth and filled with endless possibilities. I am just happy to observe her inner movement besides her.

0 件のコメント: