2014年2月19日

First Origami はじめてのおりがみ

バレンタインカードを作成中、折り紙も切って貼ろうと、出してきて「好きな色、一枚えらんでね」と言うと、裏の折り紙例を見て、「これが、したい」と兜を指差した。When we were making valentine cards, I brought origami paper for cutting to paste. Nanoka looked at the back and pointed one sample and said, "I want to make this"
折り紙か。まだ、はじとはじを合わせるのも難しそうだなあ、、、「今日は、カード作っているから、また、今度ね」と、ハサミと紙を渡すが、もらった紙を、やたら折り畳んでいく。折りたいらしい、、、It must be still difficult for her to make even just good triagle-that is mandatory to make origami. I asked her to cut for the card today, but she held papers into smaller.
保育園でも、折り紙、やったのだろうか?聞いてみると、「してない」と言う。「でも、上のクラスで見たのかな?」と聞くと、「おねえちゃん達、やってた」と言う。希望すれば、やらせてもらえるはず。Had she done at the school? I asked her and she answered, she never did it. But she saw at the upper class. I told her that she could try if she said at the school.
「やりたかったら、やらせてくれるよ」と言うと、首を振り、「だって、恥ずかしかったんだもん」と言う。やはり、挑戦できないようだ、、、but she waved her head and said, "Because I was ashamed." Ashamed! Was that mean you were afraid to make mistake?
それなら、家でやってみるか、、、週末、GEOに行くと、旧作50円だったのもあり、目についた「おりがみ」のDVDを勢いで借りてみた。これが、子供にはイメージがわきやすかったのか、食い入るように見ている。展開図を見ながら、教えるよりも、親も手があきやすく、初めての手ほどきとしては、やりやすかった。
OK. So we will do at home first. I borrowed DVD which I found at DVD store. She watched in a tense. Then we tried easiest one. Actually it helps me to teach her rather than with guidebook since my hands were free.

紙を渡して、自由におらせた所、1のようなものを折った。次に、DVDで三角を折った所を見ると、何度も三角をくり返し、2のようなものを折った。First one, she held freely. Secondly after watching DVD, she understood how to make nice triangle. She repeated again and again and made small triangle.
そして、一番簡単そうな「ちょう」に挑戦してみる事に。もちろん、手伝いは必要だけど、形になった!うれしかったようで、3枚も折った。Then we tried easiest one, butterfly. I helped of course, but she succeeded in making shape! She was so happy that she made three of them.
それにしても、折り紙なんて、久しぶり。直線でできた平面的な紙を、几帳面にたたんで、何かに見立てていく、という作業は、なんて、日本的で、静的なんだろう。日本の子供達は、当たり前のように、何度もくり返して遊ぶが、手先も使うし、手順を追う事を覚えるし、凝り性の子は、複雑なものにチャレンジして、平面と立体の関係性を理解する事もできる。まだまだ、入門編だけど、そのうち、ナノカと一緒に、私もはまってしまいそう。とりあえず、ひなまつりに、お菓子を入れる飾り箱、作ろうかな。
I had not done origami for a long time. I thought it was such a Japanese way of seeing the things-very quiet, simple and sharp. Kids in Japan play it as common play again and again, but actually it is very good to use fingers, follow the instructions and understand the relationship between 2D and 3D if it reaches advanced. I would like to enjoy with her like I did in childhood as she grows. For Hinamatsuri I would like to make the paper box for candy.

0 件のコメント: