We all cleaned up after breakfast. From radio, the news talked about North Korea's hunger because of drought. |
Nanoka suddenly asked me "Do we have to send something?" I did not know what she talked about at the first. |
Then I found that she was listening to the news and thought about supporting North Korean people. |
I explained what is going on in North Korea and what was the difficulty to support them. |
ラジオで北朝鮮の干ばつのニュースを聞き取って、支援が必要だと思ったようだ。
前に、北朝鮮のミサイル問題も、ニュースで聞いて、理解していたので、
それと関連付けて、「なにが、一番、いい方法なのか、考えないとね」と話した。
ラジオのニュースを正確に聞き取ったことも、
自分なりの答え「なにか、送ったほうがいい」を導いたことも、
驚いた。
I was surprised that Nanoka understood the fact from radio news
and made conclusion that she could send something(money?) to support them.
こどもって、すごい、と思った。
素直に事実を受け止めて、自分のこととして考え、何ができるか、結論を出した。
大人は、このニュースを聞いて、自分なりの行動に結びつけられるだろうか?
I was just impressed by kids' ability-accept the reality, think about it as own matter, then made own decision how to act.
Can grown-ups connect each news to real action?
後から考えると、ナノカの結論を尊重して
支援するなら支援、しないなら、発信する、など、
決めさせてあげるべきだったのかも。
わたしの知ってるだけの事情を説明するだけで、
終わらせちゃいけなかった。
Later, I thought back and I should have respected her interests
and looked up together more facts and made some conclusion
to real action.
わたしも、日常生活で、いっぱい娘の「芽」を
無視して、ずんずん、進んでいるんだろう。
でも、娘も成長して、好奇心や素朴な疑問が高度になり、
だんだん、日常生活では対応しきれなくなっている。
I ignored her "possibilities to develop" in daily life.
Actually she gets old and my ability is not enough to support her all.
こうして、小学校に上がる時期がやってくる。
学校は、彼女の、その素朴な疑問を、尊重してくれるだろうか?
多様な意見を、交えたり、解決策をみんなで考えて、
答えのない問いに、結論を出すようなことがあるんだろうか?
Next spring, she will start elementary school.
Do they respect this kind of her sincere opinion?
Are there chances to discuss from various point of views
and made conclusions sometimes for questions which do not have
one answer?
こどもの、この素朴な素晴らしさを、どうしたら、潰さずに、
育てていけるのか。
離れている時間に、考えてみたりするのでした。
I thought about how kids should be educated
to develop kids real ability to see the world by their own eyes.
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