やさしい子になって欲しい。親は、みな、願うと思う。でも、「やさしくなりなさい」と教え込めばいい、てものでもない。未熟な故の、意地悪な図を見れば、心を痛めて、大丈夫かな、と悩む。All the parents wish their kids to be a kind person. But how? Can we teach them, "Be kind!"? Actually we have no clue and worried to watch their immature evil attitude.
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遠足準備。ナノカご希望のサンドイッチなどを準備している傍らで、ナノカは、自分で見つくろった、小さなボール2個と、ヒモ、ミニタオルを5枚程、をカバンに押し込んでいた。In the morning of the school hiking, Nanoka put her two small balls, rope and several small towels. I did not know what she wanted to do with. |
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食事が終わると、ボールを持ち出した。Aちゃんが「ボールをちょうだい」と言うと、「一緒に遊ぼう」と渡した。すると、様子を見ていたワイルドなKちゃんが現れ、まずはナノカを、そして、Aちゃんを襲った。After the lunch, she pulled balls and gave one to the friend. A wild girl, K came to attack Nanoka first, then her friend to steel the ball. They started to cry. |
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大騒ぎになったので、「ゴメン、ボール、2個しかなかったからね。みんなで電車ごっこはどうかな?」とヒモを出した。Kちゃんはボールを手に入れ、立ち去り、残った子は、電車ごっこし始めた。I let them to stop fighting for two balls and play train with a rope together since there were only two balls. |
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すると、ナノカが「ああ、家にもう一個、あおのボールがあったのに。ナノカ、持って来れば、よかったのにねえ」と言った。「乱暴なKちゃんが悪い!」と責めるのではなく、ナノカなりの結論。K left with a ball and other girls started to play the train. Nanoka said, "I should have brought another green ball..." She did not blame K. |
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Mちゃんと動物園。早く歩けないMちゃんのスピードに合わせて、手を引く。At the zoo with friend on Sunday. Nanoka took her hand and walked in friend's speed. |
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教えた訳でもないのに、決して、自分の思う方向や、スピードで引っ張ったりしない。She never pulled to her direction or speed. |
まだまだ、自分も未熟なのに、同じぐらいの年齢の子に、気を配っている図も見る。
親に対しては、頑固で、あまのじゃくで、甘えっ子のナノカ。しかし、同時に、こうした「やさしさ」も、芽生えてきている。たまに、「もっと、自由に、人の顔色ばかり、気にしなくてもいいよ」と心配になる事もあるが、彼女の周りへの気配りは、親から見ていても、敬意を感じる。
決して、やさしい、おだやかな母親とは言えない、わたしの側にあって、やさしさをどこから、身につけてきてくれたのだろう?やさしさは、案外、勝手に、芽生え、育っていくものなのだろうか?
Nanoka is still 2 years old. She is fundamentally still immature, but she showed her kindness to other friends. I am sometimes afraid that she might care what others think too much, but it might be her character. I respect her.
How kids learn the kindness? I did not teach her how. Also I am not kind calm mom. I am just wondering the kids ability by nature.
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